Sejarah Di Balik Tragedi Tenggelamnya Kapal Titanic

I Smail Zone -
Sеjаrаh Dі Bаlіk Trаgеdі Tеnggеlаmnуа Kараl Tіtаnіс - Kapal Titanic merupakan kapal penumpang milik White Star Line , dibangun di galangan kapal Harland and Wolff di Belfast , Irlandia Utara , didisain untuk menyaingi kapal Lusitania dan Mauretania milik Cunard Line. Titanic , bersama kapal saudara kembarnya Olympic dibuat untuk menjadi kapal paling mewah dan terbesar yang pernah dibentuk.

Kapal pesiar glamor raksasa bertenaga uap sepanjang 269 meter yang dibuat Inggrіѕ ini ,yaitu kapal terbesar saat itu. Kapal Titanic ini populer dengan konstruksi bajanya yang kuat , karena itu diklaim selaku kapal yang tidak bisa karam. Dalam pelayaran perdananya dari Southampton , (Inggris) ke Nеw Yоrk (Amеrіkа).

Titanic mempunyai tiga potongan kelas penumpang yang diasingkan. Kelas ketiga yang juga dimengerti selaku steerage , terdiri ketimbang kabin kecil di dek bawah , diduduki kebanyakannya oleh pendatang yang menghendaki kehidupan lebih baik di Amerika. Kabin dan bilik umum kelas kedua yang terletak di buritan kapal ialah sama dengan akomodasi kelas pertama di kapal-kapal yang lain. Kebanyakan penumpang kelas kedua pada asalnya menempah kelas pertama di kapal lainnya namun disebabkan mogok arang kerikil , mereka dipindahkan ke Titanic. Kelas pertama merupakan bahagian paling glamor di atas kapal.

Sebahagian ketimbang orang yang populer turut belayar sebagai penumpang kelas pertama. Ini termasuk jutawan John Jacob Astor dan isterinya Madeleine Force Astor; pemilik kilang Benjamin Guggenheim; pemilik Macy , Isador Straus dan isterinya Ida; jutawan Denver , Margaret "Molly" Brown; Sir Cosmo Duff-Gordon dan isterinya , pereka fesyen , Lady Lucille Duff-Gordon; George Elkins Widener dan isterinya , Eleanor; John Borland Thayer , isterinya Marian dan anak mereka yang berusia tujuh belas tahun , Jack; wartawan William Thomas Stead; Countess of Rothes; pembantu presiden U.S. Archibald Butt; pengarang dan sosialit , Helen Churchill Candee; pengarang Jacques Futrelle , dan isterinya May , dan rakan mereka , pengarah Broadway Henry dan Irene Harris; pelakon wanita filem bisu Dorothy Gibson; dan lainnya. Turut bersama di kelas pertama yaitu pengarah urusan White Star Line J. Bruce Ismay yang mencadangkan Titanic dan pembina kapal Thomas Andrews , yang turut bersama bagi mengawasi sebarang problem dan menilai prestasi keseluruhan kapal baru tersebut.

Pada malam Ahad , 14 April , suhu menurun sehingga tahap hampir beku dan bahari hening. Bulan tidak timbul manakala langit pula cerah. Kapten Smith bertindak terhadap amaran ketulan aisberg melalui wireles sejak beberapa hari dengan mengganti haluan Tіtаnіс ke arah lebih selatan. Pada Ahad tersebut iaitu pada 1:45 PM , pesanan dari kapal wap Amerika sudah memberi amaran bahawa air watu besar terapung dalam laluan Titanic , tetapi amaran ini tidak dihantar ke dek kawalan. Lewat petang itu , satu lagi laporan mengenai ketulan air batu besar yang banyak , kali ini dibandingkan dengan Mesaba , turut gagal disampaikan ke dek kawalan.

Pada pukul 11:40 PM dikala berlayar di selatan Grand Banks di Newfoundland , pemantau Fredrick Fleet dan Reginald Lee melihat ketulan air kerikil yang besar tepat di hadapan kapal. Fleet membunyikan loceng kapal sebanyak tiga kali dan menelefon dek kawalan lalu memberi tahu , "Aisberg , betul-betul di hadapan!" Pegawai Pertama Murdoch mengarahkan pusingan mengejut ke port (kiri) dan kelajuan tinggi ke belakang , yang menghentikan dan kemudiannya mengundurkan enjin kapal. Perlanggaran ternyata tidak mampu dielakkan , dan aisberg tersebut bergesel dengan bahagian kanan sisi kapal , meringankan badan kapal di beberapa bahagian dan melantunkan kimpalan rivet di bawah paras air sepanjang sekitar 91 m (300 kaki). Pintu kedap air ditutup apabila air mula memasuki lima bahagian kedap air pertama , lebih satu dibandingkan dengan apa yang mampu ditanggung Titanic. Berat lima bahagian kedap air yang dimasuki air menarik kapal ke bawah melampaui ketinggian dinding kedap air kemudian membenarkan air untuk memasuki bahagian lain. Kapten Smith , merasai gegaran hentaman itu kemudian menuju ke dek pengurusan dan memerintahkan berhenti sepenuhnya. Selepas pemeriksaan oleh pegawai kapten dan Thomas Andrews , terang disedari bahawa Titanic akan tenggelam , dan sejurus selepas tengah malam pada 15 April , bahtera penyelamat ditugaskan untuk ditawarkan dan panggilan keamanan mula dihantar.

Bot penyelamat pertama dilancarkan , bot 7 , diturunkan pada pukul 12:40 AM di bahagian kanan kapal dengan cuma 28 orang di atasnya. Titanic menenteng 20 perahu penyelamat dengan keupayaan penuh 1 ,178 orang. Walaupun tidak mencukupi untuk menenteng kesemua penumpang dan anak kapal , Titanic menenteng lebih banyak bot berbanding yang disyaratkan oleh Lembaga Peraturan British (British Board of Regulations). Pada masa itu , jumlah bot penyelamat yang dibutuhkan ditetapkan berdasarkan tan kasar kapal , bukannya jumlah orang yang dibawanya.

Penumpang kelas pertama dan kedua lebih gampang menuju ke bot penyelamat dengan tangga yang menuju terus ke dek bot , tetapi penumpang kelas ketiga lebih sukar. Ramai mendapati laluan dari bahagian bawah kapal sukar difahami dan menyukarkan mereka untuk sampai ke bot penyelamat. Lebih buruk lagi bagi penumpang kelas ketiga apabila pintu dikunci oleh anak kapal yang menanti isyarat bagi membenarkan penumpang naik ke geladak.Titanic melaporkan kedudukannya pada 41° 46′ N , 50° 14′ W. Bangkai kapal dijumpai di 41° 43′ N , 49° 56′ W.

Operator radio tanpa wayar Jack Phillips dan Harold Bride sibuk menghantar kod CQD , isyarat kecemasan sejagat. Beberapa kapal menyahut , termasuk Mount Temple , Frankfurt dan kapal kerabat Titanic , Olympic , tetapi kesemuanya terlalu jauh untuk hingga sebelum Titanic karam. Kapal terdekat ialah RMS Carpathia kepunyaan Cunard Line yang sejauh 93 kilometer (58 batu) dan hanya hingga selepas empat jam; terlalu lewat untuk hingga ke Titanic. Satu-satunya daratan yang menerima isyarat kecemasan Titanic merupakan stesyen wireles di Cape Race , Newfoundland.

Pada mulanya , penumpang enggan meninggalkan Titanic untuk menaiki kapal penyelamat yang kecil kerana mencicipi Titanic lebih selamat dan selesa serta tiada sebarang tanda yang memperlihatkan mereka sedang berada dalam kondisi ancaman. Malahan , terdapat khabar di antara mereka bahawa mereka diinginkan turun ke dalam bot penyelamat hanya sebagai syarat untuk mematuhi undang-undang yang ada dan mereka difahamkan lagi bahawa mereka akan kembali ke kapal untuk sarapan pagi kerana mereka yakin kapal tersebut tidak akan tenggelam. Ini menimbulkan pada umumnya bot dilancarkan separuh kosong dan terdapat satu bot yang bisa membawa 40 orang berlepas dengan cuma 12 orang di atasnya.

Dengan kode "wanita dan kanak-kanak dulu" diberi keutamaan untuk menaiki bot penyelamat , Pegawai Kedua Lightoller , yang mengisi bot penyelamat di sebelah kiri , cuma membenarkan laki-laki yang dibutuhkan sebagai pengayuh dan tidak untuk alasannya lain meskipun masih terdapat daerah kosong. Pegawai Pertama Murdoch , yang mengisi bot di sebelah kanan kapal , membenarkan lelaki naik sekiranya wanita tidak mencukupi. Apabila kapal semakin condong , penumpang mulai khawatir dan sesetengah bot berlepas sarat . Pada 2:05 AM , seluruh bahagian haluan kapal tenggelam di bawah air dan saat itu , selain dua buah bot , semua bot penyelamat yang lain sudah dilancarkan.

Sekitar 2:10 AM , bahagian belakang kapal terangkat dari paras air menampakkan bilah kipas , dan pada pukul 2:17 aras air mencecah geladak bot. Keadaan kian hangat apabila dua bot penyelamat terakhir terapung dari geladak , satu terbalik dan satu lagi separuh berisi air. Tidak lama kemudian , serombong paling hadapan jatuh , meremukkan sebahagian dek pengurusan dan mereka yang terapung di permukaan air. Di geladak , para penumpang berlari ke arah buritan atau melompat ke laut dangan impian mampu hingga ke bot penyelamat. Bahagian buritan kapal perlahan-lahan terjungkit ke langit , dan barang-barang yang tidak terikat jatuh ke dalam bahari. Semasa bahagian belakang kapal terjungkit , sistem eletrik gagal dan semua lampu terpadam. Tidak lama kemudian , tekanan pada badan kapal menyebabkan Titanic pecah dua antara dua serombong terakhir , dan bahagian hadapan karam sepenuhnya. Bahagian belakang terapung di permukaan air seketika dan terjungkit menegak. Selepas beberapa saat , pada pukul 2:20 AM , kesemuanya karam ke dalam maritim.

Daripada sejumlah 2 ,223 orang , hanya 706 terselamat; 1 ,517 mati. Kebanyakan kematian disebabkan mangsa terkena hipotermia dalam air bersuhu 28 °F (−2 °C). Hanya dua dibandingkan dengan 18 bot penyelamat yang dilancarkan kembali untuk menyelamatkan mangsa dari dalam air selepas kapal tenggelam. Bot penyelamat 4 kembali dan menyelamatkan lima orang , dua dibandingkan dengan mereka mati kemudiannya. Hampir sejam kemudian , bot penyelamat 14 kembali dan menyelamatkan empat orang yang mana satu mati kemudiannya. Ada lainnya berjaya menaiki bot penyelamat yang terapung daripada geladak. Terdapat pertikaian dalam bot penyelamat lain sama ada hendak kembali , namun pada umumnya yang terselamat takutkan bot penyelamat mereka akan karam akibat dikerumuni mangsa yang cuba menaiki bot mereka atau "ditarik" oleh Tіtаnіс уаng tеnggеlаm , meskipun sebenarnya hanya sedikit tarikan berlaku.Mangsa dalam bot penyelamat.

Ketika kapal tersebut karam ke dalam bahari , kedua bahagian tersebut menjunam dalam cara berlainan. Bahagian haluan yang runcing mendatar kira-kira 609 m (2 ,000 kaki) di bawah permukaan dan mendarat dengan agak perlahan. Bahagian buritan bagaimanapun tenggelam dengan laju ke dasar lautan; badan kapal terburai akibat penguncupan udara yang terperangkap dalam kapal. Bahagian buritan kapal menghentam dasar pada kelajuan tinggi , terbenam jauh ke dalam lumpur.

Bangkai Titanic masih ada di dasar bahari , perlahan hancur di kedalaman 12.415 kaki (3 ,784 m). Sejak ditemukan kembali pada tahun 1985 , ribuan artefak diangkat dari dasar bahari dan dipamerkan di banyak sekali museum di seluruh dunia. Titanic telah menjadi salah satu kapal terkemuka dalam sejarah. Keberadaannya terus dikenang oleh sejumlah buku , film , pameran , dan tugu perayaan.

Referensi:
http://mengawasi.blogspot.com/2012/06/sejarah-kapaitanic.html
http://bacaankeluarga.blogspot.com/2012/08/kapal-titanic-sejarah-bencana-dan.html
Seluruh informasi yang tersajikan di situs web kami (I Smail Zone) diterbitkan dengan tujuan sebatas sebagai informasi umum. Kami tidak menjamin tentang kelengkapan, keandalan, dan keakuratan pada setiap informasi yang kami terbitkan melalui tulisan-tulisan di dalam situs web kami.
Melalui situs kami, Anda dapat mengunjungi tautan eksternal. Meskipun kami berusaha untuk hanya menyertakan tautan berkualitas tinggi ke situs lain yang bermanfaat dan etis, kami tidak memiliki kendali penuh atas konten dan sifat situs yang kami tautkan. Baca Selengkapnya: https://ismail-zone.blogspot.com/p/blog-page_7.html.
Sumber Artikel: http://pandri-16.blogspot.com
Next Post Previous Post